آموزش گام به گام نصب پارکت لمینت

مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نصب پارکت لمینت
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نصب پارکت لمینت حتی برای مبتدیان کار سختی نیست. برخلاف کاشی و سرامیک، نصب کفپوش لمینت به‌صورت خشک انجام می‌شود؛ بدون دوغاب، بدون ملات و بدون چسب. همچنین، برخلاف پارکت چوبی سالید که نیاز به میخ زدن دارد، تخته‌های لمینت در هم کلیک (قفل) می‌شوند.

در این مطلب، هرآنچه باید دربارۀ نحوۀ نصب پارکت لمینت بدانید آورده شده است.

راهنمای نصب پارکت لمینت

پارکت لمینت (Laminate Flooring) نوعی کفپوش چندلایۀ ترکیبی از ملامین و HDF فشرده است که لایه‌های آن طی فرایند لمینیشن به همدیگر چسبانده می‌شوند.

کفپوش لمینت متریالی شناور است که به کف یا لایۀ زیرین خود چسبانده نمی‌شود. نصب لمینت بسیار شبیه به چیدن یک پازل بزرگ است و تقریباً برای هر اتاقی بیش از یک روز طول نمی‌کشد.

هرچند یکی از مزایای اصلی لمینت نسبت به سایر کفپوش‌ها ازجمله پارکت چوبی سالید، بامبو، سنگ و سرامیک، نصب بسیار سادۀ آن است؛ اما اگر مراحل نصب را به‌طور دقیق و اصولی انجام ندهید، پس از مدت کوتاهی شاهد خراب شدن کفپوش خود خواهید بود. در ادامه، آموزش نصب پارکت لمینت را به‌صورت گام به گام پیش می‌بریم تا با این مشکل مواجه نشوید.

بخش اول: قبل از شروع

بخش اول: قبل از شروع

قبل از شروع مراحل نصب، چند نکته را دربارۀ خرید و نصب پارکت لمینت باید بدانید:

  1. برای دانستن متراژ لمینت مورد نیاز، ابتدا باید مساحت اتاق را محاسبه کنید. به همین منظور، طول و عرض اتاق را با متر نواری اندازه بگیرید و در هم ضرب کنید، سپس ۱۰ درصد برای احتمال خطا، دورریز و ضایعات اضافه کنید.
  2. حتی بهترین محصولات کفپوش لمینت نیز به یک لایۀ زیرین محافظ نیاز دارند تا به‌عنوان بالشتک، نگه‌دارنده و عایق رطوبتی عمل کند.

این لایه متشکل از فوم نازک و متراکم که به فوم سایلنت (Silent Foam) مشهور است، به جذب صدا کمک می‌کند، نقش عایق حرارتی دارد، راه رفتن و دویدن روی لمینت را راحت‌تر و بی‌صدا می‌کند و به پر کردن شکاف‌ها و برآمدگی‌های جزئی در کف زیرین کمک می‌کند.

  1. برخی از کفپوش‌های لمینت با لایۀ زیرین فوم از پیش چسبیده (به‌عنوان عایق رطوبتی نیز شناخته می‌شود) فروخته می‌شوند. در غیر این صورت، فوم سایلنت را جداگانه بخرید.
  2. توصیه می‌شود از کفپوش‌های مرغوب و استاندارد استفاده کنید تا در نصب پارکت لمینت با مشکل مواجه نشوید. برای دانستن تفاوت کفپوش و پارکت، طریقۀ انتخاب بهترین نوع پارکت، همچنین، آشنایی با انواع لمینت و پارکت، انواع کفپوش خانه‌های لاکچری و پارکت‌های جدید موجود در بازار، به مطالب دیگر مجلۀ خانه و معماری مراجعه کنید.

بخش دوم: آماده‌سازی

پیش از شروع عملیات نصب، لازم است چند اقدام را به‌عنوان آماده‌سازی انجام دهید:

مرحله اول نصب پارکت لمینت

مرحلۀ ۱: اجازه دهید تخته‌ها با محیط سازگار شوند.

لمینت با تغییر درجۀ حرارت و رطوبت، منقبض و منبسط می‌شود. بنابراین، دست‌کم ۴۸ ساعت قبل از شروع نصب، بسته‌های لمینت را در اتاق یا اتاق‌هایی که قرار است در آن نصب شوند قرار دهید تا فرصت کافی برای تنظیم دما و رطوبت داشته باشند. فراموش نکنید که تخته‌های لمینت را از بسته‌بندی پلاستیکی آن خارج کنید. انجام این کار باعث سهولت گردش هوا می‌شود که به روند سازگاری کمک می‌کند.

مرحله اول نصب پارکت لمینت

مرحلۀ ۲: رطوبت کف را بسنجید.

وجود رطوبت می‌تواند لمینت را پس از نصب آن خراب کند، بنابراین قبل از شروع، بسیار مهم است که از خشک بودن محل اجرا مطمئن شوید.

رطوبت بستر کف را با رطوبت‌سنج استاندارد اندازه‌گیری کنید. این عدد طبق مقیاس رطوبت‌سنج Protimeter نباید بیشتر از ۱۲٪ باشد. البته، رطوبت‌سنج‌های مختلف مقیاس‌های متفاوتی دارند، بنابراین برای اطمینان از خواندن صحیح باید همیشه به دفترچۀ راهنمای رطوبت‌سنج مراجعه کنید.

سپس، رطوبت اتاق را اندازه بگیرید، که باید بین ۶۵-۴۵٪ RH (رطوبت نسبی) باشد.

مرحله سوم نصب پارکت لمینت

مرحلۀ ۳: کف را تسطیح و تمیز کنید.

وضعیت کف اتاق بسیار مهم است و باید کاملاً تراز، هموار و تمیز باشد. پس، قبل از اجرای کار، محل نصب را تسطیح و تمیز کنید.

پارکت لمینت را می‌توان روی همۀ سطوح عمودی و افقی نصب کرد. در این مطلب از نصب پارکت دیواری چیزی نمی‌گوییم و فقط به نصب پارکت کف خانه می‌پردازیم. کف مورد نظر می‌تواند موزاییک، کاشی، سرامیک، سیمان، بتن یا هر سطح سخت دیگری باشد. در هر حال، تخته‌ها روی سطح اصلی نصب نمی‌شوند و می‌بایست کف به صورت کاملاً اصولی و استاندارد آماده‌سازی شود.

برای مثال:

  • در صورت نصب پارکت لمینت روی سرامیک، برای اینکه تخته‌ها بعد از نصب پارکت، لق نزنند لازم است سرامیک‌های شکسته و لب‌پر را با سیمان و ملات پر کنید.
  • نصب پارکت لمینت روی سیمان و بتن، نیاز به فرصت کافی برای خشک شدن عمقی سیمان دارد. همچنین، کف اتاق باید کاملاً صاف و یکدست باشد. پس ملات، دوغاب و کلیۀ قسمت‌های ناهموار را با دستگاه، ساب بزنید تا هیچ برآمدگی روی کف باقی نماند.
  • برای نصب پارکت لمینت روی موزاییک، نیازی به کندن موزاییک‌ها نیست. کافی است موزاییک‌های شکسته و آسیب‌دیده را تعمیر و همۀ شکاف‌ها و حتی شکستگی‌های موزاییک را با سیمان پر کنید. سپس، بگذارید خشک شود و ساب بزنید تا صاف شود.
  • توجه داشته باشید، نصب پارکت لمینت روی پله به‌صورت کلیکی نیست و پارکت با میخ و چسب روی سطح پله‌ها ثابت می‌شود.

پس از تسطیح، می‌توانید اتاق را جارو بکشید یا از هر روشی که ترجیح می‌دهید، برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کف زمین کاملاً خشک است.

مرحلۀ ۴: کف اتاق را با آستر پلاستیکی بپوشانید.

اگر قصد دارید کفپوش لمینت را روی بتن یا دیگر سطوح مستعد رطوبت (مانند سیستم گرمایش از کف) نصب کنید، یک لایه عایق رطوبتی/ بخاربند برای محافظت از کفپوش لازم است. در غیر این صورت، می‌توانید از این مرحله رد شوید و به مرحلۀ 5 بروید.

ورقه‌های پلاستیکی را با یک نوار چسب مقاوم به رطوبت به هم بچسبانید. در حین انجام این کار از همپوشانی زیاد اجتناب کنید زیرا باعث برآمدگی کف چوبی می‌شود. اگر کف سیمانی/ بتنی دارید، پلاستیک را 2 تا 5 سانتی‌متر از دیوارها بالا بکشید (مراقب باشید از لبۀ قرنیز بالاتر نرود).

مرحلۀ ۵: لایۀ بالشتک (فوم سایلنت) را روی کف پهن کنید.

این لایه فوم، مانند یک بالشتک عمل می‌کند و از ایجاد فرورفتگی در کفپوش جلوگیری می‌کند. فوم سایلنت به‌صورت رولی در بازار موجود است. رول‌ها را برش بزنید، کنار هم پهن کنید، با چسب نواری مناسب بچسبانید و همۀ سطح اتاق را بپوشانید. در مورد محل‌های لب به لب شدن قطعات فوم و درزهای آب‌بندی، از دستورالعمل‌های سازنده پیروی کنید.

بخش سوم: جای‌گذاری‌ تخته‌های لمینت

حالا که زیرسازی انجام شد، می‌توانید شروع به جای‌گذاری تخته‌های لمینت کنید.

مرحلۀ ۶: اولین تخته را جای‌گذاری کنید.

مهم‌ترین ردیف کل پروژۀ کفسازی، ردیف اول آن است. می‌توانید از بالای اتاق کنج سمت چپ شروع کنید، اولین تایل را بگذارید و در امتداد طولانی‌ترین دیوار به سمت دیگر اتاق بروید. تخته‌ را طوری قرار دهید که شیار آن به سمت دیوار باشد.

مرحلۀ ۷: فاصله‌دهنده‌ها را قرار دهید.

تخته‌ را در فاصلۀ نیم تا 1 سانتی‌متری دیوار قرار دهید تا به کفپوش امکان انبساط و انقباض طبیعی بدهد. برای این کار، از فاصله‌‌گذار (اسپیسر) استفاده کنید. اسپیسرها در فواصل طولی 30 سانتی از یکدیگر قرار می‌گیرند.

مرحلۀ ۸: تخته‌های بعدی ردیف اول را نصب کنید.

یک تخته را از عرض در کنار تختۀ اول قرار دهید، زبانه‌ها را با شیارها مطابقت دهید، به‌آرامی ضربه بزنید تا جا بیفتد. این کار را به همین منوال ادامه دهید. وقتی به انتهای ردیف رسیدید، از میله کششی استفاده کنید تا آخرین تخته را محکم در موقعیت قرار دهید.

حتماً موازی بودن لبه‌های تخته‌های کف با دیوار را در همۀ طول دیوار بررسی کنید. مراقب باشید تخته‌ها جلو و عقب نباشند.

مرحله ۹: بقیه کفپوش‌ها را نصب کنید.

پس از ردیف اول، به ردیف دوم بروید. هر بار یک تخته را بگذارید و زبانه‌ها را با شیارها انطباق دهید. بلوک ضربه‌زن را در محل اتصال بگذارید و با چکش پلاستیکی به‌آرامی روی تخته‌های مجاور ضربه بزنید تا در هم قفل شوند. آن‌قدر به چکش زدن ادامه دهید تا شکاف بین دو تخته ناپدید شود. مراقب باشید که خیلی محکم چکش نزنید زیرا ممکن است به سطح لمینت یا زبانه آسیب برساند.

تختۀ آخر هر ردیف را با کاتر یا اره برش دهید و باقی‌ماندۀ تخته را برای شروع ردیف بعدی استفاده کنید. به این ترتیب درزهای تخته‌های دو ردیف در یک راستا قرار نمی‌گیرند و علاوه بر زیبایی بیشتر، ماندگاری بالاتری خوهد داشت. این چیدمان، همچنین از کمانش لبۀ کفپوش‌های مجاور جلوگیری می‌کند. فاصلۀ طولی مناسب بین درزها دست‌کم 15 سانتی‌متر است.

هر سه چهار ردیف یک بار، تخته‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید با دیوار موازی‌اند.

مرحله ۱۰: آستانه‌ها و قرنیز را نصب کنید.

کار را با قرار دادن آستانه‌ها در محل درها یا هر جایی که لمینت با کفپوش‌ دیگری برخورد می‌کند، تکمیل کنید. اگر در انتها به مانعی مانند پایۀ شوفاژ بر‌خورد کردید، با ارۀ فارسی‌بر یا ارۀ منبت‌کاری، تخته را خیلی ظریف ببرید و جای‌گذاری کنید. در نهایت اسپیسرها را بردارید و قرنیز را نصب کنید.

اقلام و ابزار مورد نیاز برای نصب پارکت لمینت

  • تخته‌های پارکت لمینت (به مقدار کافی برای پوشش کف)
  • فوم سایلنت و آستر پلاستیکی (به مقدار لازم برای پوشاندن کف)
  • متر نواری
  • کاتر برش لمینت یا اره (میزی، دستی، فارسی‌بر)
  • فاصله‌گذار (اسپیسر)
  • تراز
  • چکش پلاستیکی یا چوبی
  • بلوک ضربه‌زن
  • میله کششی
  • مداد یا ماژیک قابل پاک شدن
  • گوش‌گیر (اختیاری)
  • عینک محافظ (اختیاری)

سخن آخر

کفپوش لمینت نصب آسانی دارد و به صاحبان خانه امکان می‌دهد با خیال راحت به تغییر کفپوش خانۀ خود فکر کنند. در واقع، شیوۀ نصب کلیکی و شناور کفپوش لمینت باعث می‌شود هرکسی که ابزارهای اولیه را در اختیار داشته باشد، با پیروی از دستورالعمل‌ها نصب پارکت لمینت در کف را یاد بگیرد و بدین ترتیب، در هزینۀ نصب پارکت لمینت خانۀ خود صرفه‌جویی کند.

شما به سهولت نصب کفپوش تا چه اندازه اهمیت می‌دهید و آیا تجربه‌ای در این زمینه دارید؟

Template is not defined.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *